2015. május 4., hétfő

Zene: Djembe


Djembe

Mivel Afrika történelmét nem dokumentálták írásban egészen a közelmúltig, sok mindent a szóbeli mondák és hagyományok alapján tudunk, így az afrikai dobolásról is.


Djembe története

A djembe dob valószínűleg 400-800 éves. Az egykori Mali Birodalomban élő Mande / Mandinko emberek tradicionális ütőhangszere volt. A Mali Birodalom az 1100-1200-as évekbena mai Szenegál, Dél-Mauritánia, Mali, Burkina Faso északi része, nyugat- Niger, Gambia, Bissau-Guinea, Guinea, Elefántcsontpart és Észak-Ghána területet ölelte fel.
Eredete a mandinka népcsoport kovácsaihoz a numukhoz köthető. A szájhagyomány szerint a eredetileg talán a köles, kukorica zúzására vagy a vasérc beolvasztására használták a mai dob testet. Majd találékonyságuknak köszönhetően bőrt kötöztek a testre. Később átadták dobkészítő tudásukat a Birodalom más népeinek is, ezért a djembet mára egész Nyugat-Afrikában megtalálhatjuk.


Djembe felépítése
Többféle kemény, trópusi fafajta is alkalmas a dobtest elkészítésére, legtöbbször a lenke vagy iroko fajtát használják. Jellegzetes hangzását elsősorban lentről fölfelé szűkülő, majd hirtelen kiöblösödő serleg alakú, sűrűn faragott, hengeres formájának köszönheti. A testet ideális esetben egyetlen fából kézzel faragják ki.
Úgy tartják, hogy a dobtest készítésekor figyelembe kell venni a fa korát, szellemével pedig meg kell beszélni, alkalmas-e arra, hogy a belőle készült dobon keresztül a szellemek hangja és ereje megjelenjen. A régi időkben még az sem volt mindegy, hogy esős évszak volt-e, vagy száraz, mikor a fát kivágták, kora reggel volt-e, vagy az este közeledett, sőt a fa kivágásához áldozatott kell bemutatni.

A dobtest tetejére általában erős kecske-, vagy borjúbőrt feszítenek, (régebben zebra, vagy antilopbőrt is) és lényegében ez adja a dob igazi, különleges „dzsembé” hangzását. Az ütőfelület mérete általában 12”, de van ennél kisebb, és nagyobb is 5”-18”-ig, magassága körülbelül 24”.
Manapság ellenálló nylon és / vagy poliészter kötéllel erősítik a membránt a héjhoz, de a 20. század előtt inakat, beleket, vagy egy csík nyersbőrt használtak. 
 Jellegzetes kiegészítője a bőr mellé betűzött fém csörgő (eredeti nevén Kessing, KsingKsing vagy SegeSege) mely az dob megütésekor magas hanggal színesíti a hangképet.

Djembe ápolása, gondozása     

Csakúgy, mint bármely hangszert, a djembe-t is tiszteletben kell tartani  és a hangminőség megőrzése érdekében védeni, ápolni kell. A várható élettartama függ a bőrtől és kötéltől, attól, hogy milyen gyakran játsszák, milyen jól törődtek az ápolásával és a feszültségi szint fenntartásával. 
A djembe héját úgy kell ápolni, mint egy szép fa bútort, a membránt pedig a legjobb, ha úgy kezelik, mint a bőrt a testen. A saját bőrünk is hajlamos kiszáradni, amikor ki van téve az elemeknek, (tűző nap, meleg, hideg, szél) Shea vajjal és kókuszolajjal  kezelik a testet és a bőrt. Ezek az olajok hidratálják a dobot, miközben lehetővé teszik, hogy megőrizze a tulajdonságait, amelyek a jó djembe hangminőségét adják.


A Djembe kulturális jelentősége

Bármi is az igazság a djembe történelmével kapcsolatban, a dob már szerves része a nyugat-afrikai kultúrának. Mesemondók és gyógyítók használják a djembe zseniális és kifejező hangját, mely tökéletes kiegészítője a művészeteknek is.
A társadalmi eseményekben betöltött szerepe is jelentős. A djembe segít feloldani az ellentéteket a közösség férfijai kötött vagy a tánccal kiegészülve eszközt jelent a társadalmi alkalmakkor, mint a születések, temetések, házasságok, átlépés a felnőttkorba, udvarlás, a körülmetélés, vadászat, vagy olyan idény jellegű rítusok, szertartások megtartásakor, mint a növények ültetése vagy betakarítása. Ezen alkalmaknak mind saját dalai, táncai, ritmusai vannak.

Jellemzően, ezen alkalmakkor, két djembe-s és a dunun (másik afrikai dobfajta) kísérő Jeli , vagy mesélő egy közös kört alkot. A nők énekelnek, tapsolnak és felváltva táncolnak, mint ha a szellem mozgatná őket a kör közepére. Egy-egy hagyományos dalt, akár órákig játszanak ilyenkor.

Hagyományosan a djembe-nek nem az a célja, hogy közönsége előtt színpadon játszanak rajta, mint például egy versenyzongorán, melyet visszafogottan hallgat a közönség. Célja, hogy a djembe-s az arra méltó alkalmakkor hozzájáruljon saját faluja életéhez, ünnepléséhez, csak úgy, mint ahogy hozzájárul a falu többi tajga is a saját maga módján, evvel építve a falu összetartozását, közösségét.Ez az életmód már gyerek korban kezdődik. Sok afrikai gyermek már a kávéskannák és egyéb fa-, fém konyhai eszköz, edény oldalán elkezd dobolni tanulni. A szerencsésebb gyerekek, kisebb djembe-n tanulnak, melyek 12-15 " magasak, szíjjal tartják őket, és álló helyzetben játszanak rajta. Utánozva felnőtt tanáraikat, lassan megtanulják megszólaltatni a djembe szellemét.


A régi időkben, csak azok számára engedélyezték, hogy djembe-n játszanak, akik djembe-s családba születtek. Néhány ősi, djembe-s kaszt fennmaradt és családnevükkel fémjelezve viszik tovább a hagyományt. Ezekben a családokban született djembe zenészek élete és  dolga, hogy játszanak a hangszeren és felelősek a tradicionális zene életben tartásáért. 

A mai zenei világban nagyon gyorsan terjedt el és vált népszerűvé a Nyugat-afrikai balett és  zenekarok a világzene kedvelők között. 
Néhány modern djembe társulat a djembe-tmár mint premier hangszer használják és az egyéni hangját emelik ki, nem pedig a tánc és ének kísérőjeként szerepel. Elsősorban a djembe és dunun játék szerepel a műsorukban, mely gyakran már nem tartalmazzák a táncot és a dal is gyakran elvész. 

Sok jelenlegi djembe tanár valamint a történészek célja, hogy ellenőrizzék és vigyázzák, hogy a rég tanult ritmusok ne merüljenek a feledés homályába. Famoudou Konaté, Mamady Keita, Fadouba Oularé, Mansa Cameo és fiaik és leszármazottaik továbbra is részt vesznek a zenei életben és játszák a hagyományos ritmusokat.

Fadouba Oularé video: https://www.youtube.com/watch?v=0daEJhod9-k



Djembe és a spiritualitás

Úgy tartják, hogy a djembe-nek mágikus tulajdonsága van és tele van élettel. Azt mondják három szellem van a djembe-ben: A fa szelleme, amelyből a dobot faragták, az állat szelleme, amelyből a bőr származik, valamint a dobkészítő mesteré, akinek szakmai tudása nélkül dob nem készülhet Afrikában. Igazából mesterembertől függ, hol találunk igazán jó hangszert.Minden dob örökli mindhárom lélekjellemzőit és ezért minden dob egyedi.
Azokat, akik  adjembe dobolásnak szentelik életüket, djembefola-nak nevezik, amely egyes területeken és bizonyos időszakokban nem volt tisztes, vagy jövedelmező szakma. A nagy djembe mesterek jelentős különbséget tesznek a dobok között. Például egy foltos, fehér vagy sötét bőrű dobot más-más eseményre használnak. A djembefola-k néhány djembe-t különleges alkalmakra tartogatnak.
A djembe játékos nem csak egy dobos, hanem egy közvetítő, melyen keresztül átjön a djembe szelleme. Azt szokták mondani, hogy a djembe hangja a mút, a jelen és a jövő. Aki djembe-n játszik, annak tisztelnie kell a djembe történelmét: Ez magában foglalja a hagyományokat, a mágiát, a tudást és a nyitott szívet. Ha ezek egyike hiányzik, a ZENE nem fog megszólalni.



Források:
http://hu.wikipedia.org/wiki/Dzsemb%C3%A9Dzsembé
http://www.drumdr.com/djembe-history.html


http://www.drumconnection.com/africa-connections/history-of-the-djembe/

Írta: Balogh Lívia

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése